dimecres, 27 de juliol del 2016

Ciències i Lletres




      L'home s'ha de lliurar, en la mesura que li sigui possible, a l'estudi de les veritats immortals i divines; Sant Tomàs d'Aquino ho posava en boca del Filòsof que argumentava en contra d'un tal Simònides -que volia persuadir els homes a abandonar l'estudi del diví i a aplicar-se a les coses merament humanes.
      Aquest Filòsof, en el llibre XI Dels animals diu que, encara que sigui molt poc el que captem de les substàncies superiors, (les que podem relacionar amb l'esperit, amb l'ànima, la subjectivitat, etc) aquest poc és més estimat i desitjat que tot el coneixement de les substàncies inferiors, (aquelles que relacionaríem amb la raó, l'objectivitat, la ciència, etc.) Si en proposar, per exemple, qüestions sobre els cossos celestes -diu també el Filòsof en el llibre II Del cel-, són aquestes resoltes, encara que sigui per una petita hipòtesi, els deixebles senten una gran satisfacció. Tot això manifesta que, per imperfecte que sigui el coneixement de les substàncies superiors, proporciona a l'ànima una gran perfecció, i, de retop, també dota la raó d'alguna mena de perfecció que la pot ajudar a entendre allò que li és difícil d'entendre per estar fora de les seves possibilitats naturals.
      ¿Vindria a dir això que els que opten per estudis científics serien més perfectes si no es dediquessin només a l'estudi de les coses empíriques i s'apliquessin també a l'estudi i coneixement de les coses que estan fora de l'abast de la raó?
       La resposta em sembla òbvia: sí. Tots els estudis científics dirigits per la raó i a la raó haurien de compaginar-se amb estudis d'aquells que en diem de Lletres, aquells que són dirigits per l'ànima i a l'ànima; de tal manera que una i altra, raó i ànima, es perfeccionessin mútuament.





Hores

  Hores     Hi ha hores que   són com els trens, que travessen unes terres ermes, que s’endinsen en boscos carregats de   paraul...