dijous, 3 d’octubre del 2024

No escriguis poemes




Avui, al lloc on vaig quan em sento poeta,

les estrelles han vingut a muntar una fira.

Us en faré un assaig del que jo sentia

allà, esmaperdut, enmig de ses llumetes.

N’eren de tots colors: silents i cridaneres

dòcils i extravagants, dures i consentides

de lluny i del terrós, joves i envellides,

algunes elegants i d’altres barroeres.

I jo he volgut dir a les més inspirades

que, d’un poema excels, d’una bella factura,

—que per mi fos escrit— em dessin estructura,

me’n mostressin el quid que em daria la fama.

Elles se me n’han rigut, m’han dit que, ser poeta

jo ho havia escollit, i jo en tenia culpa.

“Si vols ser conegut ja has ben errat la ruta;

oblida’t de l’encís que pot tenir un poema,

sigues pràctic, carall, deixa enrere les penes

o ningú et llegirà, escriu alguna història

que la gent guardarà en un pen de memòria

però que tingui molts baits: escriu una novel·la!


Tabul Bosh





dilluns, 30 de setembre del 2024

La teua pell

 




La teua pell amada, de paraules escrites

amb el pols del desig i amb sentits inefables.

La teua pell amada, drecera beneïda

per plaers compartits, casal de déus amables.


La teua pell amada, és semblant a l'onatge

que bressola el vaixell que em transporta a la infància.

La teua pell amada, em recorda el miratge,

sublim, del tast novell de la pell de la mare.


La teua pell amada, tendresa que m'encisa,

em porta aquella olor d'ancestrals recordances.

La teua pell amada és la meua divisa,


és el far que seguesc, és el port que m'alberga,

és la llum i el color que el matí m'il·lumina

la teua pell amada és la mort que m'espera.



Tàbul Bosh




dimecres, 25 de setembre del 2024

Els poemes que jo visc


 

Els poemes que jo visc

els pot viure qualsevol.

Són poemes de diari,

no van mudats, són senzills,

no segueixen protocols,

els guardo en un armari

i els trec a l'hivern i a l'estiu;

no són de cap temporada.

Els poemes que jo visc

no van a cap desfilada.

 

Som un poeta banal,

no pretenc ser gens profund,

faig versos molt ordinaris.

No surto del meu vial,

no m’enlluerna cap llum.

Esmorteït i palmari,

no faig guerres, som neutral,

no tinc bales, no tinc fletxes.

Som un poeta banal,

som rocam que no té escletxes.

 

Som un poeta sobrer,

excedent comercial,

destorb dels partidaris

de l’Espriu i d’en Carner,

riota dels principals

poetes incendiaris.

Tots ells donarien fe

que no tenc cap importància,

«és un poeta sobrer»

dirien, amb elegància.


Jo no tenc material

per poder filosofar

ni tampoc cap ideari.

Els meus mots són minerals

que extrec del meu solar

amb pensaments voluntaris.

No faig versos ideals,

no som poeta platònic.

Jo no tenc material

si no és el de can Toni.


De Montaigne, admirador,

materialista rebel,

escric, tenaç, un diari

            on conto, sens lluentons,

els actes que són model

de costums i d’inventaris.

Dia a dia, faig menció

d’arranjaments i vivències;

de Montaigne, admirador,

faig assaigs de ma existència.


De profetes, no en crec cap,

ni d’occident ni d’orient,

tampoc no som partidari

de seguir el crucificat

que es cregué el més valent

i es presentà voluntari

a salvar la humanitat.

Tot és un conte de fades.

De profetes, no en crec cap,

no m’empasso ensarronades.


Els poemes que jo visc

no tenen nom ni edat,

 semblen totxos formularis,

són versos poc definits,

es diuen en un no res

—en un alè planetari. 

Corren tant que, empegueïts,

s’amaguen, com moixes maules,

—els poemes que jo visc—

darrere de les paraules.


Amb els mots visc, enrocat,

som un poeta mol·lusc,

del rocam presidiari.

Som ovella dins ramat,

som abella dins el rusc,

som un vent i el seu contrari.

Amb els mots visc enrocat,

caparruda pigellida. 

Nàufrag som abandonat

en un mar de mots i rimes.


Els poemes que jo visc

són tempestes sobre el mar,

pluja en un sòl estepari.

Tenen la força d’un dic;

els  mots que aixeca mon cap

són pantans imaginaris.

Són moderns i són antics,

són fills d’antigues paraules;

Els poemes que jo visc

són trons d’ancestrals llampades.


Tabul Bosh




dissabte, 21 de setembre del 2024

Les dones i les paraules

 L’H.H.1 torna a xarrupar la tassa. Rialla. Allà dalt. Passaven davant els seus ulls d’àngel. Delicioses són les delícies del desig.

-Digues noms- diu-. Posa’ls cara i ulls. Dóna’ls paraules. Luisa, Emília, Julia, Carmen, Teresa, Sión, Marta...


Amb la Luisa canten cançons, acompanyats de les guitarres, la seva i la d’en Nicet ( La copla que está en mi boca, a punto de ser del viento ... La Luisa era de casa bona, feia olor a colònia cara, tenia la boca d’ametla, la Luisa, un cos ben fet, la o rodona amb justesa, la essa selecta, sinuosa i delicada, la ce, acollidora. Amb la Luisa hauria volgut perdre’s darrere un escenari i protagonitzar una obra romàntica, amb vestits elegants de segles pretèrits, amb duels i escenes de balcó, amb glops curts amb copes fines dringant en un jardí mediterrani, a la vora d’una platja d’onatge encalmat. La seva herba Luisa, fresca i verda. Lletra de cançons de folk. Quan somrius. Sapore di sale. Magatzem de pells, tenia el seu pare. La seva família, un mas, un lloc, unes terres, arbres centenaris. Tu serás mi baby.  Yo vendo unos ojos negros. Li posaria ulleres, anys més tard, en la seva òptica. Li va costar molt adaptar-s’hi. Què volia? No estava fet per a una dona com la Luisa.

Emilia era rossa, ulls blaus, boca de grill de taronja de taula, tan dolça quan somreia, tan desitjable. El seu pare era el director de Correos que escriuria un llibre que parlaria de la timidesa endèmica dels illencs. La seva mare era tia d’en José de can Damaso. L’Emília i en José, per tant, eren cosins. Però ell no ho sabia. Ell tenia un falcat de  cosins que no sabia que ho eren. Escampats per tota l’illa. Els cosins era una espècie de passa endèmica de l’illa. L’Emília i en Neda van ser nòvios durant molts anys, però al final ho deixaran quan ella anirà a estudiar a Barcelona i a Montpeller  per ser dentista, i s’emparellarà amb en Sebas, que serà metge epidemiòleg. L’Emília, a ell, també li agradava, com totes les dones que coneixia. Com totes les amigues que tenia. A vegades els ho deia en algun poema gargotejat en un full de paper, que després esquinçava. Els seus ullassos blaus l’intimidaven. La  boca de taronja de l’Emília li feia venir singlot.

Na Júlia. Amb jota castellana. Però més de Ciutadella que ningú. Vivia al Camí de Sant Nicolau, zona residencial, es podria dir, del poble.  Amant de la broma, la mirada sempre suspesa en una pàgina d’un llibre de contes, d’un opuscle de rondalles, d’un llibre de text per a fillets i filletes. Mestra, serà, la senyo Júlia. Cabells d’or, ulls preguntaires, boca de llavis sil·labejants. Na Júlia i en Nasi, estudiant d’arquitectura, company de pis que serà d’ell. La guineu i la cigonya. En aquella feixuga llumenera ballava amb l’elegància d’una gasela, na Júlia, amb aspirada jota, davant el joglar del salvatge i humit oest. Ella, de l’est.

L’àngel que l’havia triat reia. En Titan, Pelat. Pelut.

Amb quin llenguatge els havia de parlar, a les dones que estimava? No facis preguntes i no sentiràs mentides.

Al pot petit hi havia la bona confitura. És a dir, ella, la Carmen. A la Carmen li hauria atribuït el paper de Jenny dalt la caseta dalt l’arbre gegant enmig d’una selva africana. L’hauria agafat en braços, després de salvar-la de l’atac del cocodril. Mentre ressonen el tambors entre els fullatges salvatges, volen. Amb el seu crit quasi li trencaria la membrana. L’hi destaparia, el pot.

Teresa la buena. La captivadora Teresa. No la de Jesús, sinó la dels somnis, la de les caloroses migdiades d’estiu, la de la lluna plena, estirada només amb dues peces ínfimes de roba, en l’arena de qualsevol platja.  Teresa, lluna, nit d’estiu. Teresa alta i esvelta. Dalt el terrat blanc de can Nicet, hi van faltar milímetres, milers d’anys llum, per tenir-te.

Les dues germanes, Sión i Marta. La primera, li va donar la seva imatge diminuta que ell posaria en la cartera. Inesborrable. Com el tacte fugaç, encisadora llum resplendent dins les mans cegues, de les seves dues metes. Una nit, un mes abans de Sant Joan, li voldries escriure un sonet en el seu cos. Eso es todo, amigo. La segona, li va donar la seva imatge diminuta que ell posaria en la cartera. Inesborrable. La primera, la Sión, havia sortit amb en Nicet. La segona, na Marta, era la primera vegada que sortia amb un al·lot. No va trobar el llenguatge amb què entendre-les, ell. Amb què fer-se entendre. Poemes, sí. Que feien riure pels descosits a H.H.I. Amb el temps, Sión, foto de carnet, dins una cartera oblidada, en un abocador del temps, apareixerà per recordar-li la vergonya. 




****




I no serà a l’inrevés?  Que posava dones a les paraules. Luisa,  Emília,  Julia,  Carmen,  Teresa,  Sión, Marta. Hi vols dones, amb aquestes paraules? Més paraules que dones, o més dones que paraules? Mig i mig?  Equilibri inestable. Carn i esperit. Carn espiritual. Esperit carnal. Què n’esperava, d’elles? De les dones i de les paraules, de les paraules amb dona, de les dones amb paraula.  Pell de dona. Pell de paraula. Les primeres no les podia tocar, acaronar, besar. Les segones, sí. Hi podia escriure, en la pell de les paraules. Amar-les. Cuerpo de mujer, blancas colinas, muslos blancos. Mi cuerpo de labriego salvaje te socava. Cos de paraula meva, persistiré en la teva gràcia. La meva set, ànsia sense límit meva, el camí indecís! Les dones s’aprimaven a vegades, com les empremtes de les gavines en les platges, i es feien paraules. Se’n feia collars, de les dones paraula, picarols per al moix negre del seu cor.

Una paraula. Una dona. Una paraula. Una dona. Totes, una darrere l’altra. Tots els dies. Es distreia més que ningú, no seguia bé les converses dels seus amics. El braç d’una dona. S’hi penjava. Els braços de dues paraules. S’hi arraulia. Mentre els seus amics planificaven què farien el cap de setmana. Una gimcana. Una festa. Anar a dormir a sa Naveta des Tudons. Amb velo. A peu. A l’estiu anaven a Binigaus. Hi havia una cova. Teca i beguda. Qui té els collons de posar-se en pèl. Les dones no. Ells sí. Era així, i prou. Les dones. Tan fàcils com aturar el mar.



dissabte, 27 de juliol del 2024

Certeses

 



Hi ha una moneda que mai no he llençat,
un silenci fondo que no ha tocat fons,
una llum estel·lar que no m'ha il·luminat,
hi ha un dolor amarg en el bes més dolç.

Hi ha la certesa que, en havent finat,
 m'amortallarà una absència de somnis,
i, havent pixat,
el sol  en l'horitzó es farà l'orni.





 Tabul Bosh






diumenge, 10 de desembre del 2023

Boris Vian, L’escuma dels dies

Boris Vian, L’escuma dels dies

Pròleg

En aquesta vida, l’essencial és emetre judicis a priori sobre totes les coses. De fet sembla que les masses s’equivoquen i que l’individu sempre té la raó. Cal guardar-se’n prou de deduir-ne unes normes de conducta: no és necessari formular-les per seguir-les. Només hi ha dues coses importants, que són l’amor, de totes les maneres i amb noies boniques, i la música de Nova Orleans, o de Duke Ellington, que és el mateix. La resta hauria de desaparèixer, perquè la resta és lletja, i les poques pàgines de demostració que venen a continuació pouen tota la força del fet que la història és completament verídica, ja que me l’he inventada de cap a cap. La seva realització material pròpiament dita consisteix, en essència, en la projecció de la realitat, en una atmosfera esbiaixada i escalfada, sobre un pla de referència d’ondulació irregular i que presenta una distorsió. Ja es veu que és un procediment confessable com n’hi ha pocs. 



I


En Colin acabava de rentar-se. En sortir del bany s’havia embolicat amb una tovallola ampla de ris que només li deixava al descobert les cames i el tors. Va agafar el vaporitzador del prestatge de vidre i es va arronsar els cabells clars amb un oli fluid i olorós. La pinta d’ambre va dividir la massa sedosa en llargs filets de color carabassa semblants als solcs que un llaurador enjogassat traçaria amb una forquilla sobre una superfície de melmelada d’albercoc. En Colin va desar la pinta i, després d’armar-se del tallaungles, es va retallar al biaix els extrems de les parpelles mats per donar-se un toc de misteri a la mirada. Ho havia de fer sovint perquè de seguida tornaven a créixer. Va encendre el llum petit del mirall d’augment i s’hi va apropar per comprovar-se l’estat de l’epidermis. Uns quants punts negres li sobresortien prop de les aletes del nas. Així que es van veure tant lletjos dins del mirall d’augment es van afanyar a amagar-se sota la pell i en Colin, satisfet, va apagar el llum. Es va treure la tovallola que li cenyia la cintura i se’n va passar una punta entre els dits dels peus perquè li absorbís les últimes restes d’humitat.

Dins el mirall es podia veure a qui s’assemblava: al ros que feia de Slim a Hollywood Canteen2. Tenia el cap rodó, les orelles petites, el nas recte i la pell daurada. Somreia sovint, amb un somriure de nen petit i, a còpia de fer-ho, se li havia format un clotet a la barbeta. Era bastant alt, prim, camallarg i molt simpàtic. El nom de Colin li esqueia força. Parlava amb dolçor a les noies i amb alegria als nois. Gairebé sempre estava de bon humor; la resta del temps dormia.

Va buidar la banyera fent-hi un forat al fons. El terra del lavabo, recobert amb rajoles de gres ceràmic d’un groc clar, feia pendent i orientava l’aigua cap a un orifici situat just sobre l’escriptori del llogater del pis de sota. Feia poc que aquest últim, sense avisar en Colin, havia canviat l’escriptori d’habitació. Ara l’aigua queia al rebost. 

Es va calçar unes sandàlies de pell de ratpenat i es va posar un elegant vestit d’estar per casa. Els pantalons eren de pana, d’un verd com el de les aigües molt profundes, i la jaqueta era de calamac de color avellana. Va penjar la tovallola a l’estenedor, va posar l’estora de bany a la vora de la banyera i hi va tirar sal grossa perquè expulsés tota l’aigua que encara quedava. L’estora es va posar a bavejar i a deixar anar raïms de bombolletes sabonoses.

Va sortir del lavabo i va anar cap a la cuina per tal de supervisar els últims preparatius de l’àpat. Com cada dilluns al vespre, havia convidat a sopar el seu amic Chick, que vivia a prop. Encara era dissabte, però en Colin tenia ganes de veure en Chick i de fer-li tastar el menú que en Nicolas, el seu cuiner nou, havia elaborat amb una alegria severa. En Chick també era solter. Tenia la mateixa edat que en Colin, vint-i-dos anys, i uns gustos literaris com els seus, però menys diners. En Colin posseïa una fortuna suficient per viure bé sense haver de treballar per a ningú. En canvi, en Chick havia d’anar cada vuit dies al ministeri a veure el seu oncle per demanar-li diners, ja que amb la seva feina d’enginyer no guanyava prou per mantenir-se al nivell dels obrers que manava, i resulta difícil manar algú que va més ben vestit i està més ben alimentat que un mateix. En Colin feia tots els possibles per ajudar-lo i el convidava a sopar sempre que podia, però l’orgull d’en Chick l’obligava a ser prudent i no demostrar, amb favors massa freqüents que volia ajudar-lo. 

El passadís de la cuina era clar, envidrat a banda i banda, i a cada costat brillava un sol perquè a en Colin li agradava la llum. Una mica per tot hi havia aixetes de llautó enllustrades amb cura. Els reflexos juganers dels sols a les aixetes produïen uns efectes fantàstics. Als ratolins de la cuina els agradava ballar al compàs dels xocs dels raigs de sol contra les aixetes, i empaitaven les bombolletes que formaven els raigs quan es polvoritzaven a terra com si fossin dolls de mercuri groc. En Colin va acariciar un ratolí que passava pel seu costat. Era gris i menut, tenia uns bigotis llargs i negres i estava increïblement llustrós. El cuiner els alimentava molt bé, sense deixar que s’engreixessin massa. Durant el dia els rosegadors no feien soroll i només jugaven al passadís. 




__________ 


2. Hollywood Canteen  (1944) comèdia musical dirigida per Delmer Daves i protagonitzada per grans estrelles del cinema i de la música nord-americans com ara Bette Davis, Joan Crawford, Bàrbara Stamwyck, Jhon Garfield, Eddy Cantor, Peter Lorre  o The Andrew Sisters. L’actor que intepreta el personatge de Slim era Robert Hutton. (N. del t.)


dilluns, 30 d’octubre del 2023

Ella sempre juga




       La mort no hauria de jugar tant amb nosaltres, però es veu que som una de les seves joguines preferides. I ho fa per molt mala cara que li posem, per molt que li diguem que ens deixi tranquils, que no ens agrada jugar amb ella! Els músics li diuen que se'n vagi amb la música a una altra banda; els metges no li donen cap permís per jugar amb ells a metges i infermeres; els cuiners l'envien a fregir espàrrecs; els poetes, que són els més juganers amb les paraules, fan per enganyar-la, per distreure-la! 
       Però ella, vinga insistir, la caparruda! No entén que ningú no vulgui jugar a cartes amb ella, perquè sempre, sempre acaba fent trampes! Tampoc no vol reconèixer que és una mala jugadora, que reparteix el joc molt malament, que té un macabre esperit esportiu, que sempre vol guanyar i que no sap perdre. 
    El més dur, però, és que, encara que ningú no vulgui jugar amb ella, sempre en troba la manera! Com s'ho fa, ningú no ho sap. N'hi ha qui creu que sí, que n'hi ha un que ho sap: Déu. Però, ai!, no el veig molt interessat a revelar-nos el seu secret, sincerament. 
      Així que no ens queda cap més remei que admetre-la en els nostres jocs, la mala p.! 






Hores

  Hores     Hi ha hores que   són com els trens, que travessen unes terres ermes, que s’endinsen en boscos carregats de   paraul...