diumenge, 10 de desembre del 2023

Boris Vian, L’escuma dels dies

Boris Vian, L’escuma dels dies

Pròleg

En aquesta vida, l’essencial és emetre judicis a priori sobre totes les coses. De fet sembla que les masses s’equivoquen i que l’individu sempre té la raó. Cal guardar-se’n prou de deduir-ne unes normes de conducta: no és necessari formular-les per seguir-les. Només hi ha dues coses importants, que són l’amor, de totes les maneres i amb noies boniques, i la música de Nova Orleans, o de Duke Ellington, que és el mateix. La resta hauria de desaparèixer, perquè la resta és lletja, i les poques pàgines de demostració que venen a continuació pouen tota la força del fet que la història és completament verídica, ja que me l’he inventada de cap a cap. La seva realització material pròpiament dita consisteix, en essència, en la projecció de la realitat, en una atmosfera esbiaixada i escalfada, sobre un pla de referència d’ondulació irregular i que presenta una distorsió. Ja es veu que és un procediment confessable com n’hi ha pocs. 



I


En Colin acabava de rentar-se. En sortir del bany s’havia embolicat amb una tovallola ampla de ris que només li deixava al descobert les cames i el tors. Va agafar el vaporitzador del prestatge de vidre i es va arronsar els cabells clars amb un oli fluid i olorós. La pinta d’ambre va dividir la massa sedosa en llargs filets de color carabassa semblants als solcs que un llaurador enjogassat traçaria amb una forquilla sobre una superfície de melmelada d’albercoc. En Colin va desar la pinta i, després d’armar-se del tallaungles, es va retallar al biaix els extrems de les parpelles mats per donar-se un toc de misteri a la mirada. Ho havia de fer sovint perquè de seguida tornaven a créixer. Va encendre el llum petit del mirall d’augment i s’hi va apropar per comprovar-se l’estat de l’epidermis. Uns quants punts negres li sobresortien prop de les aletes del nas. Així que es van veure tant lletjos dins del mirall d’augment es van afanyar a amagar-se sota la pell i en Colin, satisfet, va apagar el llum. Es va treure la tovallola que li cenyia la cintura i se’n va passar una punta entre els dits dels peus perquè li absorbís les últimes restes d’humitat.

Dins el mirall es podia veure a qui s’assemblava: al ros que feia de Slim a Hollywood Canteen2. Tenia el cap rodó, les orelles petites, el nas recte i la pell daurada. Somreia sovint, amb un somriure de nen petit i, a còpia de fer-ho, se li havia format un clotet a la barbeta. Era bastant alt, prim, camallarg i molt simpàtic. El nom de Colin li esqueia força. Parlava amb dolçor a les noies i amb alegria als nois. Gairebé sempre estava de bon humor; la resta del temps dormia.

Va buidar la banyera fent-hi un forat al fons. El terra del lavabo, recobert amb rajoles de gres ceràmic d’un groc clar, feia pendent i orientava l’aigua cap a un orifici situat just sobre l’escriptori del llogater del pis de sota. Feia poc que aquest últim, sense avisar en Colin, havia canviat l’escriptori d’habitació. Ara l’aigua queia al rebost. 

Es va calçar unes sandàlies de pell de ratpenat i es va posar un elegant vestit d’estar per casa. Els pantalons eren de pana, d’un verd com el de les aigües molt profundes, i la jaqueta era de calamac de color avellana. Va penjar la tovallola a l’estenedor, va posar l’estora de bany a la vora de la banyera i hi va tirar sal grossa perquè expulsés tota l’aigua que encara quedava. L’estora es va posar a bavejar i a deixar anar raïms de bombolletes sabonoses.

Va sortir del lavabo i va anar cap a la cuina per tal de supervisar els últims preparatius de l’àpat. Com cada dilluns al vespre, havia convidat a sopar el seu amic Chick, que vivia a prop. Encara era dissabte, però en Colin tenia ganes de veure en Chick i de fer-li tastar el menú que en Nicolas, el seu cuiner nou, havia elaborat amb una alegria severa. En Chick també era solter. Tenia la mateixa edat que en Colin, vint-i-dos anys, i uns gustos literaris com els seus, però menys diners. En Colin posseïa una fortuna suficient per viure bé sense haver de treballar per a ningú. En canvi, en Chick havia d’anar cada vuit dies al ministeri a veure el seu oncle per demanar-li diners, ja que amb la seva feina d’enginyer no guanyava prou per mantenir-se al nivell dels obrers que manava, i resulta difícil manar algú que va més ben vestit i està més ben alimentat que un mateix. En Colin feia tots els possibles per ajudar-lo i el convidava a sopar sempre que podia, però l’orgull d’en Chick l’obligava a ser prudent i no demostrar, amb favors massa freqüents que volia ajudar-lo. 

El passadís de la cuina era clar, envidrat a banda i banda, i a cada costat brillava un sol perquè a en Colin li agradava la llum. Una mica per tot hi havia aixetes de llautó enllustrades amb cura. Els reflexos juganers dels sols a les aixetes produïen uns efectes fantàstics. Als ratolins de la cuina els agradava ballar al compàs dels xocs dels raigs de sol contra les aixetes, i empaitaven les bombolletes que formaven els raigs quan es polvoritzaven a terra com si fossin dolls de mercuri groc. En Colin va acariciar un ratolí que passava pel seu costat. Era gris i menut, tenia uns bigotis llargs i negres i estava increïblement llustrós. El cuiner els alimentava molt bé, sense deixar que s’engreixessin massa. Durant el dia els rosegadors no feien soroll i només jugaven al passadís. 




__________ 


2. Hollywood Canteen  (1944) comèdia musical dirigida per Delmer Daves i protagonitzada per grans estrelles del cinema i de la música nord-americans com ara Bette Davis, Joan Crawford, Bàrbara Stamwyck, Jhon Garfield, Eddy Cantor, Peter Lorre  o The Andrew Sisters. L’actor que intepreta el personatge de Slim era Robert Hutton. (N. del t.)


dilluns, 30 d’octubre del 2023

Ella sempre juga




       La mort no hauria de jugar tant amb nosaltres, però es veu que som una de les seves joguines preferides. I ho fa per molt mala cara que li posem, per molt que li diguem que ens deixi tranquils, que no ens agrada jugar amb ella! Els músics li diuen que se'n vagi amb la música a una altra banda; els metges no li donen cap permís per jugar amb ells a metges i infermeres; els cuiners l'envien a fregir espàrrecs; els poetes, que són els més juganers amb les paraules, fan per enganyar-la, per distreure-la! 
       Però ella, vinga insistir, la caparruda! No entén que ningú no vulgui jugar a cartes amb ella, perquè sempre, sempre acaba fent trampes! Tampoc no vol reconèixer que és una mala jugadora, que reparteix el joc molt malament, que té un macabre esperit esportiu, que sempre vol guanyar i que no sap perdre. 
    El més dur, però, és que, encara que ningú no vulgui jugar amb ella, sempre en troba la manera! Com s'ho fa, ningú no ho sap. N'hi ha qui creu que sí, que n'hi ha un que ho sap: Déu. Però, ai!, no el veig molt interessat a revelar-nos el seu secret, sincerament. 
      Així que no ens queda cap més remei que admetre-la en els nostres jocs, la mala p.! 






dissabte, 13 de maig del 2023

dimecres, 22 de juny del 2022

La Pàtria Celestial dels demòcrates

        

          Si existís un cel darrera una gran porta de fusta ben gruixuda o d'un núvol metal·litzat, també dens i espès, segur que romandria obert de bat a bat per a tots els catalans i totes les catalanes independentistes que, més tard o més d'hora, haurem d'anar passant cap a l'eternitat. Perquè, amb tot el que hem patit, estem patint i, previsiblement, patirem, ens l'hauríem ben guanyat, l'accés franc a aquest edèn; i per la porta gran, ja sigui de fusta o de qualsevol altre material.
      No puc dir el mateix d'aquells aspirants que, en nom de la Sagrada Constitución Española, voldríen ser-hi, en aquest paradís. A tals personatges jo els faria passar una prova, abans d'entrar. La primera pregunta podria ser la següent:

                -Ordeneu segons el vostre criteri de demòcrata:

A: Una Constitució caducada.

B: Un Tribunal Constitucional de 10 membres que ha d'avalar la suspensió d'una llei justa i democràtica que afecta set milions de persones, suspensió que ha demanat un govern absolutista que es nega al diàleg.

C: Un milió vuit-centes mil persones que demanen poder votar en una consulta; nou-cents vint ajuntaments d'un total de nou-cents quaranta-sis que demanen poder votar en una consulta; el 80% d'un parlament escollit pel poble que demana poder votar en una consulta.


         No cal dir que a tots els que no posessin davant la lletra C de Catalunya no els deixaria entrar en aquesta pàtria celestial dels demòcrates. Suspesos en democràcia, els faria baixar a l'avern de la nostra indiferència, de l'oblit més absolut, que és una manera diplomàtica i democràtica de dir que els enviaria a pastar fang, a fregir espàrrecs, a parir panteres, a la m.,etcètera.



                                    Tabul Bosh


Fotografia:ttbosch









dilluns, 20 de juny del 2022

El meu carrer


divendres, 19 de setembre de 2014


       Cada dia que passa em faig la mateixa reflexió: que sorollós és el meu carrer! Supòs que això mateix ho deu poder afirmar molta gent; vivim en una ciutat amb un elevat índex de contaminació acústica. A més d'autobusos, cotxes i motos, pel meu carrer, però, hi passen dones molt ben fornides, molt belles, vull dir. I què?, deureu preguntar-vos. Que hi tenen a veure els naps amb les cols? O els ous amb els caragols? Els vehicles de dues, quatre o més rodes fan una renou molesta, de motor d'explosió en la majoria de casos. El dia, llunyà encara, que tots siguin elèctrics, ja en parlarem. De tant en tant, també, des del meu balcó d'un segon pis-punt exacte de d'on faig aquestes reflexions- se senten lladrucs de gossos que es barallen, o, si no es barallen, es repten a veure qui borda més fort. La majoria de vegades, la cosa sol acabar en empat tècnic. En termes de molèstia auditiva, tant els uns com els altres, tant motors d'explosió com matxs de cans, solen empipar bastant.
      Passem a les dones. Ja he dit que, pel meu carrer, en passen de molt guapes. No sé si és especial, el meu carrer. S'hauria d'estudiar. Allò que importa ara és que, quan passen davant de casa meua, aquestes belleses fan soroll. I tant. Ara, he de dir que és un soroll diferent, que no entra per les orelles. En aquests moments, sense anar més enfora, en passa una que m'ha entrat pel forn de la meua infáncia, m'ha omplert la casa d'olor de pa acabat de fer i, de retruc, d'una fressa de forn de llenya, com el que hi havia davant cameua, d'espetegar de branquillons que cremen, de xiulet de flames recargolant-se dins la fosca com a serps endimoniades.
      Que si en fan, d'avalot, de borinor i de cruixidera, a voltes, les dones que passen pel meu carrer! En tenc ben present d'altres que m'entraren pel soterrani, per les canyeries, per la cisterna; terratrèmol, borbolleig, bullícia d'aigües indomables! I una, la record com si fos ara: em saltà per la teulada, pel celobert: trencadissa de teules i de vidres.
     I la record, aquesta dona meravellosa i sorollosa, ai las, perquè passa cada dia! Per açò, tots els dies m'exclam: que sorollós és el meu carrer!







Tabul Bosh



divendres, 17 de juny del 2022

Saps aquella que diu...



dimecres, 27 de maig de 2015






-Saps aquella faula que diu que hi ha un poble on d'ençà una pila d'anys hi fan unes festes molt i molt eixerides?
-Conta, conta!
-Un que es posa un be al coll i el passeja tot el dia. Però no tranquil·lament, per compayonia amb l'animal.
-Per què, doncs?
-Per entrar a la casa del bisbe, de l'alcalde, dels nobles i d'uns quants més a menjar i beure de franc!
-I el fa tot sol, aquest pillatge?
-I ara, no! El fa acompanyat de mig poble! O del poble sencer, gairebé.
-N'hi ha un que toca una flauta i tots hi van darrere, del més ric al més pelat.
-El be deu estar content!
-Imagina't! És el rei del ramat, aquell dia. Arreplega el que vol i, a més, qualcant!
-Un altre dia fan la festassa dels cavalls.
-Explica't, també van a fer pillatge amb un cavall a coll-i- be?
-Noo! Fan voltes a les places i als carrers del poble.
-Qui? Els cavalls o la gent?
-Tots junts.
-I hi caben tots?
-Depèn.
-Depèn...?
-Depèn de les navileres, de les companyies aèries, de les empreses hoteleres, del boca orella, de dalt la Sala, de l'home del sac, dels de les ulleres fosques, de Can Manolo, i, com no, de Quils Vaparir Atots!
-Collons, tu! Que em sembla que hi aniré.
-Impossible.
-Exhaurides les entrades,
-L'any que ve.
-Ja veurem.
-Sí que són eixerides, sí.
-I no és tot.
-Conta, conta!
-Les dones.
-Què passa amb les dones?
-Qualquen. Com el be.
-No fotis!
-I els tiren avellanes. I buides!
-Que trempats!
-És la tradició. Ancestral, esclar. 
-Ah! Vaaale!



Hores

  Hores     Hi ha hores que   són com els trens, que travessen unes terres ermes, que s’endinsen en boscos carregats de   paraul...