Eugène Ionesco dedica reflexions extraordinàries, avui més actuals que mai, a una humanitat desorientada que ha perdut el sentit de la vida. En una conferència dictada el febrer de 1961 en presència d'altres escriptors, el gran dramaturg reafirma fins a quin punt necessitem la insubstituïble inutilitat:
Mireu les persones que corren atrafegades pels carrers. No miren ni a dreta ni a esquerra, amb gest preocupat, els ulls fixos al terra com gossos. S'aboquen cap endavant, sense mirar per on van, ja que recorren com a màquines el trajecte, conegut de primer moment. En totes les grans ciutats del món passa el mateix. L'home modern, universal, és l'home atabalat, no té temps, és presoner de la necessitat, no comprèn que alguna cosa pugui no ser útil; no comprèn tampoc que, en el fons, allò útil pot ser un pes inútil, aclaparador. Si hom no comprèn la utilitat d'allò inútil, la inutilitat d'allò útil, no es comprèn l'art. I un país on no es comprèn l'art és un país d'esclaus o de robots, un país de gent desventurada, de gent que no riu ni somriu, un país sense ànima; on no hi ha humor, on no hi ha rialles, hi ha còlera i odi.
Avui en dia el que ha canviat és que en comptes de mirar en terra mirem la pantalla dels smartphones. Seguim les seves indicacions, anem allà on es tiren la pedra, vivim pendents dels seus xiulets. Com a homes moderns que som, no tenim temps d'aturar-nos en les coses inútils.
I de l'art, n'hem fet una mercaderia més; m'esgarrifa quan sento, per exemple, que tal obra o tal altra s'ha venut en una subhasta per una milionada; entre això i la destrucció que en fan els de d'Estat Islàmic hi ha molta diferència, és cert; però que una obra d'art passi a mans privades per tants diners, no deixa de tenir la seva càrrega d'immoralitat. L'art hauria d'estar exempt del mercadeig inhumà a què és abocat amb aquestes operacions que res no tenen a veure amb la sensibilitat envers l'obra d'art, sinó que són pura especulació mercantilista. Quan donem aquesta utilitat a l'art és com si el destruïssim; o, almenys, com si li arrabasséssim l'ànima.
[Reflexions extretes de Nuccio Ordine, La utilitat d'allò inútil. Manifest]